Sunday 20 October 2013

In gesprek met, Theresia Johanna



“Every gal in Con-stan-tie-nople, Is a Miss-Stan-bul. So if you have date in Con-stan-tie-nople She’ll be waiting in Is-tan-bull… Even old New York was once New Amsterdam. Why they changed it, I can’t say. (People just liked it better that way.)”

Het deuntje van de Four Lads blijft nog door mijn hoofd spelen als de trein in beweging komt. Het wordt een lange maar comfortabele reis, beginnend in Parijs en van daar uit langs Strausborg en Wenen richting haar eindbestemming, Istanbul. Het is voor het Midden Oosten wat Londen voor Europa is. Ooit heette zij Byzantium, toen Constantinopel. De Vikingen noemde het Miklagard, maar welke naam het had haar betekenis bleef altijd hetzelfde; Naar de Stad.
Het was de geboorteplaats van het Oost Romeinse Rijk. Haar val leidde tot de Renaissance in Italië, waarna de Latijnse taal werd vermoord… Toepasselijk.
Maar ondanks alle veroveringen is Istanbul is haar rol als prominent handelscentrum nooit teloor gegaan. Zo groot zelfs dat rails van Londen en Parijs gaan naar de stad. 


Ik passeer luxe wandlampen en comfortabele coupés als in mij naar de restauratiewagon begeef. Daar wacht Theresia Johanna op mij. Organisatrice van Emporium Vernesque. We gaan het hebben over de tweede editie van dit bijzondere evenement dat een bijzondere plek in mijn leven heeft.
Ik neem plaats aan haar tafel waarop ik direct door een kelner wordt overvallen die mij een fles champagne aanbied. Ik had geen interesse. Onder het genot van thee en scones beginnen we het  gesprek.

Dankaert Lexicon: Goed. Hoe gaat het met u en wat doet in het dagelijks leven?

Tessa: Lekker bezig… altijd druk hoor ;-) maar zou het ook niet anders kunnen! Lekker jongleren tussen werk en “hobby”. Hobby is niet echt het goede woord…

Dankaert:  En wat waren de hoogtepunten van afgelopen jaar?

Tessa:  Ons eerste eigen Steampunk event! Dat moment dat je een volle zaal vol genietende mensen inloopt en denkt: “zo, dat hebben we geflikt”. Er waren veel toffe events, maar niks kan op tegen de voldoening dit dat gaf.

Dankaert: Intussen kent iedereen u als model en organisatrice in verschillende genres, van fantasy tot Victoriaans. Maar hoe kwam u in aanraking met Steampunk?

Tessa: Dat was toen ik de aankondiging zag voor “Nox Obscura” in 2008.  Het eigenlijke eerste Steampunk festival in Nederland. Ik zag het moodboard, zocht op wat het inhield en was gelijk verkocht. Omdat ik al veel victoriaans droeg heb ik maar een setje kleren uit de kast getrokken en gepimpt met wat accessoires. Heel jammer dat de mensen van Vana het daarna niet meer hebben aangedurfd. Ze waren echt de pioniers en misschien gewoon nog een tikkie te vroeg. Maar ja, op Castlefest is de steampunk-tuin vaste prik inmiddels.

Dankaert: Heeft u ook een Steampunk personage?

Tessa: Mijn belangrijkste SP karakter is Therese Airheart, airborne scout First Class. Zij is ooit ontstaan toen we op Castlefest een luchtschip bouwden met de 1001faces club. Van een mankend manwijf is ze een slinkse verkenner geworden, die met haar charmes zelfs ooit koning Midas in Elfia probeerde van zijn geld te ontdoen. Het maken van het knullige filmpje voor de verkiezing was echt hilarisch!

Dankaert: Waar kwam het idee vandaan om de eerste Emporium Vernesque in 2012 te organiseren?

Tessa: Rosanna van Rosies Art had een groepje liefhebbers bij elkaar geroepen omdat ze het jammer vond dat er na Nox niet heel veel meer te doen was, terwijl het animo er wel degelijk was. Femke van Hilten van Vana zat ook in de organisatie, samen met Dick Carlier en ik. Inmiddels is de organisatie flink omgegaan door o.a. werk en studie van deze mensen. Het is namelijk een flinke investering…. we zijn al een jaar van tevoren druk met alles regelen.

Dankaert: Welke personen of verboden middelen hebben je daardoor heen geholpen?

Tessa: Veeeeel koffie! En Skype! De mensen van Willemeen zijn super tof en bieden veel hulp, van de zeefdrukken tot het koken voor de vrijwilligers. Maar ik ben ook erg blij met ons eigen nieuwe Emporium-team, waar iedereen langzamerhand zijn/haar plekje begint te ontdekken.
Dankaert: En? Was het de moeite waard?
Tessa: Soms denk ik wel eens: waar haal je de tijd en energie vandaan om dit allemaal er bij te doen. Ik vergeet nog wel eens wat en er loopt heus wel eens wat mis. Maar we doen het allemaal vanuit de beste bedoelingen en uit pure liefhebberij. De hulp en steun die we van zo veel mensen krijgen ontroert me enorm.

Dankaert: Dat klinkt al te bekend… Hoe zal de tweede Emporium Vernesque verschillen van de eerste editie?

Tessa:  Het huiskamersfeertje van vorig jaar willen we houden, want dat was super tof. Wel met meer lucht in de opstelling van activiteiten en meer rustplekken. Het moet een familie-event blijven. Qua locatie moeten we even kijken hoe we het oplossen, mochten we verder groeien.
Voor de rest bieden wij een hele dag vermaak. In de middag gaan we socializen, film kijken en tinkeren. Daarnaast worden er lezingen en workshops gehouden. In de avond staan de (zeer verschillende) bands centraal.
We hebben de filmzaal als totaal nieuw element (waardoor ook iets meer capaciteit), de kunstexpositie is uitgebreider en er zijn andere lezingen en workshops dan vorig jaar. Ook op de markt zullen een paar nieuwe standhouders staan.

Dankaert: Genoeg Steampunk dus. Maar is het ook interessant voor mensen die nooit eerder met Steampunk in aanraking zijn geweest of is het een ‘Steamers-Only-Party’?

Tessa: Niet-Steamers kunnen prima uit de voeten met het aanbod. Bijna alle activiteiten zijn het grote publiek en EV is de ideale plek om je kostuum of uitrusting compleet te maken.

Dankaert: Hoe onderscheid EV zich in de 2013 editie van andere fantasy conventies?

Tessa: Ik denk door het totale programma. Het is geen beurs, meeting of concert, maar een combinatie van dat alles in combinatie met de huiskamersfeer van vorig jaar.

Dankaert: Heeft u nog andere projecten en plannen in het verschiet waar wij van op de hoogte moeten zijn?

Tessa: Mijn gezondheid heeft me helaas gedwongen sommige dingen te schrappen, zoals fotoshoots en kampementen op events. Maar als performer/figurant/organisator heb ik nog allerlei projecten lopen. Toch is EV een soort kindje van me en daar wil ik ook de nadruk op blijven leggen.

Dankaert: Dan komen bij het einde van ons gesprek. Heeft u nog een boodschap voor de lezers?

Tessa: Wees lief tegen elkaar! De fantasy-community (dus ook de Steampunk) is een groep die ontstaan is uit de vele mensen die zich afzetten tegen de “ normale”, verhufterde, samenleving. Ik viel ooit op deze scene doordat ik me geaccepteerd voelde en het leek alsof ik in een warm bad stapte. Helaas is de laatste tijd vaak te merken dat groepen/ organisatoren/ modellen/ verkopers/ who ever elkaar niks gunnen en vooral op eigen gewin uit zijn. Snap alsjeblieft dat we hier samen een fijne scene van maken, dus gun elkaar iets!  Maak er een feestje van. Het leven is al kort genoeg!

Daarmee beëindigen we het gesprek. Fantastisch dat evenement als Emporium kan worden gerealiseerd door passie alleen. Wat kan ik zeggen. Heb er zin in. EV is mijn eerste Steampunk evenement geweest en de aanleiding geweest dat ik Tupperwaresteampunk ben begonnen.   

Volgende interview komt rond 1 november, met fotograaf Ruud de Korte over zijn boek, Steampunk Empire.

No comments:

Post a Comment