Ik ben een grote fan van de Fallout videospel-serie. Het was mij eerste kennismaking geweest met een futuristische-retro post-apocalyptische wereld (een stijl die nu bekend staat als Diesel-Punk of Raygun-Gothic).
Voor de gene die niet bekend zijn met de Roleplayinggames, Fallout speelt zich af in de post-apocolyptische 21/23ste eeuw waarin de Verenigde Staten, en mogelijk de rest van de wereld, tot as is gereduceerd door een regen atoombommen.
In het eerste deel is de speler een personage beter bekend als de The Vaultdweller. Een persoon die is opgegroeid in één van de vele ondergrondse bunkers (Vaults) die Vaulttec had gebouwd voor het geval van een Nuclaire Holocaust . De Vaultdweller wordt noodgedwongen zijn vault, die van alle gemakken is voorzien, te verlaten en een wereld te verkennen waar de mensheid nog elke dag worstelt met de nasleep van de derde wereldoorlog.
De wereld van Fallout is een woesternij, waaronder talloze relieken liggen begraven van een vergeten civilisatie en is omgeven van bandieten en mutanten. Oude ruïnes getuigen echter nog van grootsheid van het 21ste eeuwse America en langs de restante van de interstate rusten nog steeds de chassis van Cadillacs en Nuka Cola Trucks... Pas op. Hun nuclaire motoren zijn nog steeds explosief. Gelieve hier niet met uw plasmageweer op te schieten.
De wereld van Fallout is een woesternij, waaronder talloze relieken liggen begraven van een vergeten civilisatie en is omgeven van bandieten en mutanten. Oude ruïnes getuigen echter nog van grootsheid van het 21ste eeuwse America en langs de restante van de interstate rusten nog steeds de chassis van Cadillacs en Nuka Cola Trucks... Pas op. Hun nuclaire motoren zijn nog steeds explosief. Gelieve hier niet met uw plasmageweer op te schieten.
De eerste twee Fallouts (1997 en 1998) spelen van Interplay hadden een isometrisch perspectief (van bovenaf) en volgde een relatief liniaire verhaallijn. Deze werd later aangevuld met Fallout Tactics: Brotherhood of Steel (2001). Dit was de trilogie van Fallout. Er werden plannen bekend gemaakt voor Fallout 3, maar die was een stille dood gestorven als Project van Buren. De oorspronkelijk verhaallijn is terug te vinden op de Fallout Wiki.
Maar! In 2007 maakt Bethesda Fallout 3 bekend, als FPS (First-Person Shooter) view wel te bestaan. Oude Fallout fans vonden het een schande en eiste het oude Isometrische perspectief die de serie tot dan toe kenmerkte. Het heeft echter niet geholpen.
Fallout 3 werd een groot succes en een waardige opvolger van de reeks. De duistere humor, de popcultuur referenties en verwijzingen naar de monsterfilms van de jaren '50. Alles zat er nog steeds in en ik heb er van genoten. Zelfs van zijn opvolger Fallout: New vegas.
Nu zal het niemand verbazen dat Fallout een grote fanbase heeft. De serie heeft immers Dieselpunk op het videospellandschap geplaatst. Het heeft ook veel fanfilms voortgebracht, waaronder mijn favoriet, Nuka Break, door Wayside Creation
Poe, dat duurde lang om daar te komen.
Nuka Break is een (nog) lopende serie dat zich afspeelt in de Fallout wereld. Fans zullen veel elementen, zoals wapens en andere voorwerpen direct herkennen uit de spelen. De productiekwaliteit is ook uitstekend voor een fanmade serie. De props zien er zeer goed uit en op youtube geeft Zack Finfrock uitleg hoe je deze kan maken.
Ik raad deze serie ten zeerste aan, ook voor hen die niet met Fallout bekend zijn. Het eerste seizoen is al afgerond, maar de makers hebben al plannen voor de tweede. Wil jij hen hierin steunen. Geef dan je donatie hier zodat ze dit project tot een denderend einde kunnen brengen!
No comments:
Post a Comment