Friday, 29 November 2013

Airlords of Airia




Airlords of Airia is één van de vele korte films in het Steampunk genre die mede is gefinanciërd door crowdfunding. De trailer beloofde een rijke coputer gegenereerde wereld in de lucht met gevechten in de wolken, maar is dat ook het kijken waard?



Ik vind het moeilijk om dit soort fanfilms te recenseren, juist omdat het onafhankelijk is geproduceerd op een mager budget. Maar dat betekend niet dat ze immuun zijn voor kritiek. Neem series als Red versus Blue of Nuka Break. Deze zijn bijna niet meer weg te denken uit internet/youtube scene. In deze series zijn kijkers fans van de karakters. We lachen om hun grappen en willen weten wat hun achtergrond in. Airlords of Airia..? Uh, uh.
De wereld van Airlords of Aria is door een ramp overstroomd, maar na drie decennia heeft de mensheid de resterende eilanden herbevolkt.
De film begint als de leiders van Aria, ik neem aan dat het Airia is,  bijeenkomen om de vondst van een toren te bespreken. Volgens Admiraal Karak, herkenbaar aan zijn Pithhelm blijkt het een machine die de maan uit zijn baan kan slepen, met alle gevolgen van dien. Karak wil het wapen gelijk gebruiken om vijandelijke havens en steden te overspoelen... Uhm, admiraal, u snap toch dat de kleinste manipulatie van de maan wereldwijde gevolgen heeft... Ik bedoel, Aria zal er ook last van hebben, zelfs als de maan in een gunstige positie staat. Admiraal? Oh, u gaat er toch mee door...

Ondanks protest van de rest van de admiraliteit gaat Karak door met zijn intentie om het wapen te gebruiken. Adjudant Roerer, althans ik geloof dat het haar naam is, ontsnapt aan Karaks manschappen, maar steelt de sleutel van Karak die nodig is om de machine te activeren... Waar komt die sleutel vandaan en hoe komt Roerer er aan? Geen idee. Ik vermoed dat Karak één van die figuren is die zijn sluetels on de deurmat bewaard.
Dan volgt de rest van de film, wat in principe één groot luchtgevecht is om deze machine. Er worden jagers gelanceerd, schepen schieten op elkaar. Dan wordt Roerer gered door de drakenrijder van de Nautilans, tenminste ik denk dat het ze zijn, die lucht hebben gekregen van Karaks plan om hun kuststreken te laten overstromen.... Denk ik. En dan eindigd de film met tijdbom in de toren en het bericht ´to be continued...´

Het valt misschien wel af te lezen dat ik niet bepaald gegrepen ben door het verhaal. De hele film lijkt wel een techdemo van een grafisch ontwerper. Begrijp me niet verkeerd, de CGI is mooi, de actiescenes met de luchtschepen zijn goed gedaan, maar snel de acteurs in beeld komen wordt ik uit de ervaring getrokken.
Ik weet niet of het de acteurs zelfs zijn of de engels stemacteurs, maar het acteren komt erg 'gemaakt' over. Nu is het niet makkelijk om voor een greenscreen te zijn zonder mogelijkheid om je te bewegen, maar ik heb karakters nodig om me in te leven.
Dat is mijn grootste bezwaar met deze korte film, het neemt de tijd niet om de karakters te leren kennen. De namen van de partijen en personage worden maar één keer terloops genoemd. Ik moest herhaaldelijk terugspoelen om de namen te horen en eigenlijk doen ze er niet toe. De film is dit, er is een massavernietiging wapen, die 3000 jaar geleden door een groep suicidalen is gebouwd (Serieus, wie zou dit ding als wapen willen gebruiken) en daarna volgt een luchtgevecht. De details er om heen zijn zo vergeten. Dit is de derde keer dat ik de film zie, en ik wist niet de Adjudant Roerer op een smokkelaarsschip zat. Het gene waar de film zou moeten draaien, aka de personages en karakter momenten, worden terloops in  stills verteld alsif de makers zeggen; 'Ja, we hadden een compleet verhaal, maar onze acteurs zijn zo matig dat we iets hadden van, laat maar.'
Nu snap ik dat dit een korte film is en voor greenscreen wordt geacteerd. Je hebt maar beperkt te tijd... Maar je film eindigd met, will be continued! Dan neem ik aan dat er meer komt! Had je dan niet beter dit luchtgevecht kunnen uitstellen tot deel 2? In plaats daarvan hadden de karakter uitgewerkt kunnen worden. Het conflict tussen de Adjudant en de smokkelaars kunnen worden uitgespeeld, etc.

Vooruit, niet alles is slecht. De CGI is goed en de muziek is uitstekend, al vind ik de eindcredits van Abney Park, Under the Radar, onpasselijke fanservice wat niet aansluit bij de film of de rest van de muziek... Tenzij ze de smokkelaars hadden uitgewerkt!
Anyway, ik vind de muziek het hoogtepunt van Airlords wat de al goede CGI actie nog spannender maakt. Helaas staat deze actie me nu amper nog bij (lees vijf a tien minuten later).
Kortom, ik denk dat de makers te ambitieus waren en de nadruk op de verkeerde plekken hebben gelegd.


No comments:

Post a Comment