Londen. Het is waarschijnlijk de meeste iconische steden
binnen de Steampunk en misschien zelfs in
de literatuur. Het is een stad die
bijna elke periode van de geschiedenis heeft
meegemaakt. Sporen in de stad wijzen naar de overheersing van de Romeinen tot
de bombardementen van de Tweede Wereldoorlog. Het overleefde stadsbranden en
opstanden en werd het hart van een rijk dat geen genoegen nam met het eiland
waarop het zich bevond. Het getuigd van de menselijke ambitie en volharding.
Traditie en vooruitgang. Geen wonder dat het zo inspireert.Ik kom niet vaak in het buitenland, maar toen ik hoorde dat meneer de Korte een fotoboek wilde uitbrengen met de naam ‘Steampunk Empire’ wilde ik daar meteen het fijne van weten. Hij stond er echter op dat we elkaar zouden ontmoeten in de top van de Big Ben te Londen.
Op een onbewolkte zondagmorgen in de herfst begeef ik me door monumentale straten. In dit
vochtige weer voelt het als de koudste dag op aarde als ik aan de voet van de
toren sta. Boven mij maken de sterren plaats een blauwe lucht als ik zijn
trappen beklim. Tegen de tijd dat ik boven arriveer schijnt de zon
zijn eerste licht op de stad. Voor het raam staat meneer de Korte de
zonsopkomst in stilte te observeren. Ik durf hem niet te storen, maar hij heeft
mijn aanwezigheid al opgemerkt.
Wij nemen plaats aan een salontafel die wij speciaal voor de gelegenheid voor deze gelegenheid is geplaats en beginnen het gesprek.
Dankaert Lexicon: Goede dag mijn heer. Hoe gaat het met u?
Ruud de Korte: Met mij gaat het goed.
Dankaert: De meeste die dit lezen kennen u waarschijnlijk al
van Facebook, festivals en van uw foto’s. Maar kan u toch iets over uw
dagelijkse activiteiten zodat nieuwe lezers weten wat u doet.
Ruud: In het dagelijks leven werk ik met computer om PDF’s
te bewerken of kleurbeheersing. Verder geef ik training of demonstraties over
alles wat met persen en printers te doen heeft. Verder maak ik veel reizen voor
het maken van foto’s op locatie.
Dankaert: Wat waren jouw hoogtepunten van afgelopen jaar?
Ruud: Elke dag is een feestje, maar ik kan geen 365
hoogtepunten noemen. Mijn geheugen is begrensd. Op fotografisch gebied scoorden
ik dit jaar wel de hoogtepunten. Ik heb dit jaar gebruikt voor reis naar het
Steampunk Doncaster Event in Engeland om daar workshops te geven over
fotografie en bewerkingen. Nu ben ik wederom uitgenodigd voor het volgende
jaar.
Daarnaast bezig geweest met het samenstelling en lancering van mijn boek. Daarvoor ben ik uitgenodigd te worden om steampunk evenementen te bezoeken. Daarbij heb ik internationale contacten gelegd en nieuwe kunstenaars leren kennen.
Daarnaast bezig geweest met het samenstelling en lancering van mijn boek. Daarvoor ben ik uitgenodigd te worden om steampunk evenementen te bezoeken. Daarbij heb ik internationale contacten gelegd en nieuwe kunstenaars leren kennen.
Dankaert: Dat klinkt inderdaad noemenswaardig… Iedereen die
van u heeft gehoord weet dat u een bekwaam fotograaf bent, maar hoe bent u met
fotografie begonnen?
Ruud: Mijn eerste lessen kreeg ik van mijn vader toen hij me
mijn eerste camera gaf. Hij leerde me een camera te bedienen, sluitertijden en diafragma
instellen. Op school had ik lessen in optica en in mijn werk leerde ik werken
met kleur en gamma instellingen, fotografische curves, etsen van films,
kleurcorrecties, RGB, CMYK, L*a*b en icc profielen, color management...
(Dankeart knikt instemmend alsof hij weet wat de fotograaf
het over heeft. Zijn technische kennis van fotografie komt enkel van het slopen
van oudere camera’s.)
…Kortom, alles wat met beeldvorming te maken heeft. Al die
technische bagage heeft een jarenlange opbouw en ruime ervaring geëist waarin
ik beroepsmatig leerde om de realiteit na te bouwen in beeld, zowel in zwart-wit
als (later) in kleur.
Op een dag kreeg ik de gelegenheid om heel goedkoop een tweedehands professionele camera te kopen. Alle informatie die in zo’n camera zit kon ik herleiden naar alle kennis die ik had geleerd. Dankzij deze camera kon ik het nalaten de realiteit na te maken en in plaats daarvan mijn eigen fotografische realiteit te bouwen. Wat ik niet wist waren zaken over compositie. Dat leerde vanzelf op bijeenkomsten zoals de fantasie-evenementen. En zo is het begonnen.
Op een dag kreeg ik de gelegenheid om heel goedkoop een tweedehands professionele camera te kopen. Alle informatie die in zo’n camera zit kon ik herleiden naar alle kennis die ik had geleerd. Dankzij deze camera kon ik het nalaten de realiteit na te maken en in plaats daarvan mijn eigen fotografische realiteit te bouwen. Wat ik niet wist waren zaken over compositie. Dat leerde vanzelf op bijeenkomsten zoals de fantasie-evenementen. En zo is het begonnen.
Dankaert: Heeft u naast fotografie nog andere interesse?
Ruud: Magisch realisme. Elke schilder die de fotografische
realiteit kan schilderen heeft mijn
Daarnaast luister ik ook ambiance muziek, maar ook enorme herrie. Verder
ben ik vreselijk onder de indruk van diverse films van David Lynch. Een van
mijn favoriete scene’s zwierf rond op youtube maar die is helaas verwijderd, hier is een impressie:
interesse.
Dankaert Lexicon: U bent er dus jong met fotografie
begonnen. Heeft u ooit iets anders gedaan dan fotografie?
Ruud: Ik was een DJ in de jaren 90. Hele leuke tijd geweest.
Ik draaide geen snoeiharde techno, of zo. Mijn doel was altijd om de dansvloer
zo vol mogelijk te krijgen. Dat lukte aardig.
Tegenwoordig geef ik workshops over mijn fotografie en nabewerking. Als mensen willen weten hoe mijn foto’s tot stand komen dan ben ik altijd bereid om e.e.a. uit de doeken te doen. Het grappige is dat ik daarvoor in het buitenland bekender ben dan in Nederland.
Tegenwoordig geef ik workshops over mijn fotografie en nabewerking. Als mensen willen weten hoe mijn foto’s tot stand komen dan ben ik altijd bereid om e.e.a. uit de doeken te doen. Het grappige is dat ik daarvoor in het buitenland bekender ben dan in Nederland.
Dankaert: Het is inmiddels bekend dat u een passie heeft
voor Steampunk en de fotografie daarvan, maar wat was uw eerste aanraking met
Steampunk?
Ruud: Leuke vraag, en als je de flaptekst van m’n boek leest
dan staat het er uitgelegd. Mijn eerste aanraking met Steampunk was op de Elf
Fantasy Fair in 2010, waar ik mensen in kostuum zag waarvan ik de stijl niet
kon benoemen. Daarna zag ik deze kostuums weer op Castlefest. Deze stijl had
iets mysterieus en toch vertrouwd. Het was geen Goth of Victoriaans. Het had
iets herkenbaars wat tegelijkertijd toch weer vervreemdend was. Hun
kleurgebruik van kaki, bruin, kopergroene roestkleuren en thee tinten. Dat in
combinatie met de toepassing van leer, messing en metaal was het eerste wat me
opviel. Later ondekte ik door middel van Google dat
de term Steampunk erbij hoorde.
Dankaert: Heeft u zelf ook kostuums?
Ruud: Ik heb geen outfit. Ik bekijk kostuums liever op
afstand. Dit jaar had ik mijzelf als doel gesteld zoveel mogelijk over Steampunk
te weten te komen en de mensen erachter. Dat is meer dan ruimschoots gelukt. Wat
dat betreft is er dit jaar veel gebeurd en daar zijn goede contacten en
vriendschappen uit voortgekomen. Dat heeft allemaal geleid tot nog veel meer,
maar daar ga ik niet over uit de school klappen.
Dankaert: Intressant en spannend… Maar wat ik mij afvraag,
is Steampunk-fotografie ‘anders’ dan
reguliere fotografie?
Ruud: Ik zie Steampunk fotografie als een combinatie van
model- en post-processing waarbij mijn nabewerking iets toevoegt aan het
kostuum en absoluut niet andersom. Ik hoor daarom regelmatig “Jij fotografeert
mij zoals ik Steampunk aanvoel” en “Jouw foto’s voegen iets toe aan mijn
outfit”. Het is de balans zoeken tussen (met alle respect) iemand met een
hoedje waar een tandwiel op geplakt zit en gefotografeerd met een smartphone
instagram bewerking, en een outfit tot in detail uitgewerkt waar alles in
balans is en er geen indruk wordt gewekt dat
er gebruik wordt gemaakt van een digitale
camera of steeds terugkerende
post-processing gimmick.
Dankaert: Maakt die uitdaging het 'moeilijker'?
Ruud: Moeilijker? Nee, anders. Het is fotograferen met
aandacht voor de details en het personage voor de camera. Ik vraag vaak voordat
ik een foto neem: “Welk personage ben je? Ben je stoer of held of vrouwelijke
femme fatale, bitch, bad ass, macho…” Ik probeer de personage naar voren te
halen in mijn nabewerking.
De fotograaf Ansel Adams heeft een grote invloed op mijn werk. Zijn motto was: “You don’t shoot a good photo, you make one”. Ik houd me daar aan. Ik heb mensen voor mijn lens waar ik de tijd voor neem, al is het o, zo kort. De één poseert van naturen, de ander heeft daar meer moeite mee. Dat wil niet zeggen dat het slechtste model dan ook de lelijkste outfit heeft, of andersom. Het vinden van die balans is zo mooi om te ervaren tijdens een shoot.
Dankaert: Waar kwam het idee vandaan om Steampunk Empire
samen te stellen?
Ruud: Ik vond het zonde om niets te doen met mijn arsenaal van vier
jaar foto’s maken op verschillende Fantasy-events in binnen en buitenland. Ik ben voor de foto's bijvoorbeeld naar Katwijk, afgereisd, Duisburg
in Duitsland, de wapenkamer van Slot Sypesteyn, Doncaster in Engeland,
Veenendaal, Gouda, Leiden, de Kasteeltuinen Arcen
buiten de EFF om, en nog een paar lokaties.
Dankaert: Dus het is eigenlijk een heel internationaal werk.
Komt daar ook de titel Steampunk empire vandaan?
Ruud: Omdat
mijn werk invloeden van Duitsland tot de UK beslaat. Ik was zeer verrast
om te zien dat Steampunk in Engeland toch echt anders is. Ik heb Suna Das voor
de lens gehad, geboren in Nederland, jong verhuist naar Schotland en heeft
Indiase Steampunk in haar outfit. Met al die nationaliteiten was de naam
Steampunk Empire gerechtvaardigd.
Dankaert: En? Zijn de vruchten van uw werk geworden wat je
er van had verwacht?
Ruud grijnst: Ja.
Dankaert: Ik denk (en hoop) dat veel mensen uit kijken naar
Steampunk Empire. Heeft u nog andere projecten en plannen in het verschiet waar
wij van op de hoogte moeten zijn?
Ruud: Ik ben ondertussen gestart met een ander Steampunk
project, grootser van opzet. Verder zeg ik daar niets over, want de eerste
resultaten zullen laat 2014 klaar zijn. Houd mijn fotografie pagina op Facebook in de gaten: https://www.facebook.com/SpaceMachineImagery
Daarmee sloot wij ons gesprek af. Terwijl ik de trappen
afdaalde dacht ik na over zijn ambities en hoe hij de mensen achter Steampunk
wilde leren kennen. Dat wil ik ook. Steampunk komt immers voort uit de mensen
met passie. Ik wil ook weten wat hem drijft. Wat hen inspireert. Ik denk dat dit gesprek een goed begin is en
hoop dit vaker te doen. Daarnaast vraag ik mij af welke andere Steampunk
projecten in Nederland worden gerealiseerd. Wat wordt er eigenlijk gedaan? Er
zijn evenementen zoals D.E.S.C. en Emporium Verneseque. Maar wat is er nog
meer? Zijn er schrijver? Artiesten? Grootschalige projecten, zoals Neverwas
Haul? Wie weet? Ik hoop meer van deze creatieve geesten te vinden en hun visie te
horen.
No comments:
Post a Comment